9 راهکار ساده برای افزایش طول عمر مبل

امروزه به دلیل قیمت بالای مبلمان، اصولا ما به سرعت آن ها را تعویض نمی کنیم و به همین دلیل در هنگام خرید افزایش طول عمر مبل را مد نظر قرار می دهیم. در هنگام خرید مبلمان ما به کیفیت چوب و پارچه توچه می کنیم اما بعد از خرید نیز باید مراقبت و نظافت های لازم را داشته باشیم تا کارایی مبلمان افزایش یابد. در این مقاله تلاش کردیم 9 راهکار ساده برای افزایش طول عمر مبل را در اختیار شما بگذاریم.

عملکرد مبل

هر چقدر هم که مبل از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، اگر به شکل درست استفاده نشود دچار آسیب و خرابی خواهد شد. به عنوان مثال مبلمانی که برای مهمان در نظر گرفته می شود به این دلیل که ما از آن کمتر استفاده می کنیم عمر بیشتری نسبت به مبل نشمین که مدام در دسترس است، خواهد داشت.

افزایش طول عمر مبل

استفاده مکرر

البته که مبل ها برای نشستن هستند اما مبل هایی که روبروی تلویزیون قرار دارند به دلیل استفاده زیاد از آن ها دچار فرسایش بیشتری خواهند شد و بهتر است هرازگاهی چینش مبل ها را تغییر دهیم.

تابش نور

ترجیحا مبلمان را نزدیک پنجره و در معرض نور خورشید قرار ندهید. اما اگر پنجره های خانه بزرگ و مشرف به مبلمان هستند بهتر است از یک رومبلی ضخیم برای پوشاندن آن ها استفاده کنید.

گرد و غبار

یکی از بزرگترین دشمن مبلمان گرد و غبار هستند که باعث از بین رفتن درخشندگی رنگ پارچه مبل می شود. اما اگر به صورت مداوم مبل ها را جارو بکشید این مشکل برطرف خواهد شد.

دوری از حرارت

شومینه، شوفاژ و بخاری نیز مانند نور خورشید به دلیل حرارتی که از آن ها ساطع می شود دشمن مبلمان منزل به خصوص مبل های جنس چرمی است. این حرارت باعث آسیب به بافت پارچه و باز شدن چوب مبل می شود.

در هنگام چیدن مبلمان فاصله حداقلی به اندازه یک متر را با وسایل حرارتی رعایت کنید.

راه هایی برای افزایش عمر مبل

شستشوی صحیح

شستشوی فصلی نیز می تواند طول عمر مبل ها را افزایش دهد. برای این کار دو روش وجود دارد.

  • استفاده از شامپو فرش که یک پیمانه از آن را با آب ولرم ترکیب کرده و با استفاده از اسفنج یا پارچه ای نرم مبل را تمیز می کنیم
  • استفاده از بخارشور که اعتدال را در استفاده از آن باید رعایت کنیم زیرا به کاربردن زیاد آن باعث رخنه رطوبت در پارچه و چوب مبل شده و آن را پوسیده می کند.

ضربه به مبل

در هنگام تغییرات دکوراسیون و جابه جا کردن مبل ها مراقب باشید تا چوب آن آسیب نبیند زیرا در این صورت قسمتی از چوب آن از بین می رود.

نظافت مبل های چرم

مبل های چرم را ماهی دو بار با دستمال نم دار تمیز کنید. نم دستمال به حدی باشد که مبل را خیس نکند و تنها لک ها و گرد و غبار روی آن را پاک کند.

نکات افزایش عمر مبل

اجتناب از رطوبت

مکانی که قرار است برای آن مبل تهیه کنید را در نظر بگیرید. اگر رطوبت در جایی که زندگی می کنید زیاد است، احتمالا قارچ یا موریانه به مبلمان شما نفوذ خواهد کرد پس بهتر است چوب مبل از درخت گردو یا راش باشد تا دچار آسیب نشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چوب به کار رفته و کلاف مبل ها می توانید به این بخش مراجعه کنید.
در نهایت به این نکته توجه کنید که با رعایت این هر مبل با توجه به کیفیت و نوع چوب، پارچه مبل، اسفنج به کار رفته در آن، استیل و… شرایط نگهداری و نظافت خاص خود را دارد و به همین دلیل کارایی و طول عمر آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است.