انواع فوم مبل

همه‌ی شما هنگام خریدن مبل لحظه ای بر روی آن می‌نشینید و تکیه میدهید تا کیفیت موادی که در نشیمنگاه و تکیه گاه مبل به کار رفته اند را بررسی کنید. حتی ممکن است درباره‌ی فوم مبل اطلاعاتی داشته باشید و یا گاهی با خود فکر کنید که جنس موادی که در مبلمان به کار رفته از چیست. فوم به طور خیلی ساده موادی و یا تشکی است که درون مبلمان است. ولی شما باید به این نکته توجه داشته باشید که فوم انواع مختلفی دارد و هرکدام کیفیت و ویژگی های خاص خود را دارن. در این مقاله با انواع فوم به کار رفته در مبلمان آشنا می‌شویم و قدم به قدم تا انتخاب بهترین فوم پیش می‌رویم.

در این مقاله سعی کردیم تا تعدادی از این فوم‌ها و کاربرد آن‌ها را معرفی کنیم تا در هنگام خرید مبلمان نیز بتوانید بهترین نوع آن را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

انواع فوم مبل

فوم گرم، فوم سرد

فوم مبلمان در کل به دو نوع گرم و سرد تقسیم می‌شود. تفاوت این دو نوع فوم در نحوه‌ی تولید آن دو می‌باشد. فوم های گرم یا پلی یورتان با حرارت بیشتر و در فضایی که گرم تر هستند تولید می‌شوند. ولی فوم سرد یا فوم مموری را با حرارت کمتری می‌سازند. توجه داشته باشید که هرچه دما پائین تر باشد فومی که ایجاد می‌شود شکل گیری و حالت ارتجاعی بیشتری دارد ولی اختلاف کیفیت آن ها بسیار زیاد است و به همین خاطر امروزه در تولیدات بسیاری از فوم سرد استفاده می‌کنند. فوم سرد نسبت به فوم گرم مقاوم تر است، اگر طولانی مدت از آن استفاده شود، تغییر شکل نخواهد داد و زمانی طولانی به شکل اولیه‌ی خود باقی خواهد ماند.

تشخیص فوم سرد از فوم گرم

برای تشخیص دادن فوم سرد از فوم گرم شما کافیست با یکی از انگشت هایتان قسمتی از فوم را فشار دهید و بعد از چند لحظه بردارید. اگر جای انگشت شما روی این فوم باقی نماند پس این فوم، فوم سرد است و اگر جای انگشت شما روی فوم ماندگار شد، فوم گرم است.

تا به اینجای کار با ماهیت فوم سرد و فوم گرم آشنا شدیم. حال میخواهیم با انواع دیگری از فوم ها و کاربرد هر یک و استفاده هایی که دارند را با هم بررسی کنیم. بعضی فوم ها در برابر صدا و یا حرارت مقاوم هستند و بعضی ضربه گیری خوبی دارند. حتی بعضی فوم ها عایق رطوبت هستند و بعضی نسبت به نفوذ مایعات مقاوم هستند و میتوانند روی آب شناور بمانند.

پلی‌استر فشرده

پلی استر فشرده، فوم نیست ولی در مبلمان سازی گاهی به عنوان جایگزین فوم استفاده می‌شود و نسبت به سایر نمونه ها ارزان تر است. میتوان پلی استر فشرده را شستشو داد. این الیاف در اثر شسشو تغییر حالت و یا تغییر رنگ نمی‌دهند. از این الیاف در پوساک و صنایع دیگر نیز استفاده می‌شود. از ویژگی های خوب این الیاف میتوان به این مورد اشاره کرد که چروک نمی‌شوند و رطوبت را زیاد در خود نگه نمی‌دارند، یعنی اگر خیس شوند خیلی زود خشک می‌شوند. ولی باید توجه داشته باشید که بعد از استفاده‌ی مکرر ممکن است فشرده شوند و نرمی خود را از دست بدهند. این نوع الیاف عایق صدا و حرارت هم هستند.

انواع فوم مبل فوم ویژه

تولید فوم ویژه به این صورت است که خواصی که فوم گرم و سرد دارند را با هم داشته باشد. اگر بخواهیم از لحاظ نرمی و یا سفت بودن آن را بررسی کنیم، می‌توانیم آن را بین فوم سرد و گرم قرار دهیم. اخیرا برای مبلمان راحتی از این سبک فوم استفاده می‌کنند.

در بعضی از مبل ها به جای چوب از رزین استفاده می شود. برای اینکه در مورد رزین مبل و ویژگی های آن بیشتر بدانید می توانید به این بخش مراجعه کنید.

فیبر پلی‌استر

الیاف پلی استر را هم مثل پلی‌استر فشرده نمی‌توان در دسته‌ی فوم‌ها قرار داد. ولی مثل پلی استر فشرده، این نوع الیاف هم در صنعت مبلمان کارایی بالایی دارد و از آن در کوسن و پشتی مبلمان استفاده می‌کنند. شکل این الیاف شبیه پنبه است ولی میتوان آن را شستشو داد و نرمی خاص آن باعث می‌شود که با گذشت زمان تغییر شکل ندهد و یا حتی سفت نشود. نکته‌ی خوب این الیاف حساسیت‌زا نبودن آن است و به همین دلیل تبدیل به یک گزینه مناسب برای استفاده در مبلمان شده است.

فوم مبلمان با تراکم بالا

الیاف ویسکوز

این نوع فوم نسبت به سایر سبک ها نرم تر و راحت تر است، به همین خاطر برای استفاده در کف مبلمان توصیه نمی‌شود، زیرا حالت ارتجاعی کمتر آن نسبت به سایر فوم ها و اینکه و جای فرو رفتگی بر روی آن باقی میماند باعث شده که بیشتر برای کوسن و بالشتک های مبل‌ها از آن استفاده شود.

فوم پلی یورتان ضد میکروبی

فوم پلی یورتان نوع دیگری از فوم است که دارای سفتی متوسط است و از آن در محصولاتی مثل نشیمن صندلی و تشک‌ها استفاده میکنند. ویژگی خاص این نوع فوم این است که بعد از جذب رطوبت، به سرعت آن را دفع می‌کند به همین خاطر امکان میکروبی شدن و کپک زدن آن بسیار پائین است و این نام هم به همین دلیل برای آن انتخاب شده است. به خاطر همچین ویژگی که این نوع فوم دارد از آن در صندلی‌های باغ و قایق بیشتر استفاده می‌شود.

فوم پلی یورتان تراکم بالا

ساختار آن همانند فوم ضد میکروبی است ولی تراکم آن نسبت بیشتر بوده و در ضمن، ضد میکروبی نیست. تراکم بالایی که این فوم دارد انعطاف‌پذیری آن را به همراه می آورد و به همین خاطر در صنعت مبلمان از آن برای محصولاتی که بیشتر استفاده می‌شوند کاربرد دارند. این نوع فوم با گذشت حتی بیش از 10 سال کیفیتی که دارد را از دست نمی‌دهد.

انواع فوم مبل لایکو

فومی که در دسته‌ها و تکیه گاه و گاهی اوقات برای طول عمر بیشتر مبلمان روی سایر فوم‌ها در کف مبلمان سوار میشود فوم لایکو است. این نوع فوم را ورق‌های نازکی از پنبه و پلی استر شکل داده اند و بر اساس میزان چگالی، آن ها را دسته بندی می‌کنند. هر چه چگالی این فوم بالاتر باشد، میزان تحمل فشار و حتی طول عمر آن نیز بیشتر است.

اگر دوست دارید راجع به کلاف مبل می توانید به این بخش مراجعه کنید.

فوم سلول باز

فوم سلول باز از نوع فوم های محبوب و راحت است و از ویژگی‌های این نوع فوم میتوان به این موضوع اشاره کرد که سریعا خشک می‌شوند، حفره‌های ریز این فوم باعث می‌شود هوا در فوم گردش کند و چون که ممکن است آب به آن نفوذ کند، معمولا برای جلوگیری از قارچ ها و کپک ها آن را از نوع ضد میکروبی تولید میکنند. این نوع فوم برای نشیمن مبل و تختخواب بسیار مناسب هستند.

برای تشخیص این فوم شما میتوانید یک لیوان آب بر روی آن بریزید و منتظر بمانید، اگر آب مستقیما از انتهای فوم خارج شد یعنی فوم با کیفیت است، اما اگر بعد از ریختن آب روی فوم، آب از کناره‌های آن هم بیرون ریخت یعنی فوم شما خشک و بی کیفیت است.

فوم مبلمان

انواع فوم مبل تراکم پایین

فوم تراکم پائین همانند نامش، حفره‌هایی بین سلول‌های خود دارد که باعث جریان هوا و رطوبت در آن می‌شود. این خاصیت مانع از کپک زدن آن می‌شود و باعث می‌شود که هنگام ریختن آب و به طورکلی مایعات، به‌راحتی تخلیه شود و حتی از خیسی اثری در آن باقی نماند. محصولات ساخته شده با این فوم از نرمی و انعطاف بالایی برخوردار هستند. به خاطر محبوبیت زیادی که این فوم دارد، نمونه‌های تقلبی زیادی از آن تولید شده و در بازار وجود دارد. شما برای آزمایش کردن این نوع فوم می‌توانید یک لیوان آب را روی آن بریزید. اگر آب از طرف دیگر فوم بیرون آمد، نمونه‌ی مرغوب فوم است.

انواع فوم مبل تراکم بالا

این نوع فوم سه برابر از فوم پلی یورتان مقاوم‌تر است. به خاطر تراکم بالایی که دارد منافذش کاملا بسته هستند و به همین خاطر در برابر جذب رطوبت مقاوم است. این امر باعث می‌شود تا این نوع فوم روی آب شناور شود. این فوم قیمت بالایی دارد و به این خاطر که روی آب شناور می‌شود از آن برای ساخت شناورها و جلیقه نجات استفاده میکنند. گاهی نیز از این نوع فوم در مبلمان سازی و برای ساخت نشیمن مبل و صندلی استفاده می‌کنند.

 

نتیجه گیری

تا اینجا بطور کامل با انواع فوم مبلمان آشنا شدید و میتوانید از نکات گفته شده در خرید اینترنتی فوم مبل و اطلاع از لیست قیمت فوم مبل کمک بگیرید و مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.