تاریخچه مبل چسترفیلد

مبل چسترفیلد Chesterfield یکی از شناخته شده ترین مبلمان در جهان است. شما می توانید تقریباً به هر مکانی در سراسر جهان سفر کنید و با احتمال خیلی زیاد در لابی هتل، در دفتر و یا در مکان های دیگر با آن رو به رو شوید. در این مقاله در مورد تاریخچه مبل چسترفیلد مطالبی را ارائه می دهیم.

اگر سبک چستر مورد علاقه شما است می توانید مدل های مبلمان چستر را در این بخش مشاهده کنید.

یک طراحی کلاسیک انگلیسی

مبلمان چستر فیلد، با سبک کلاسیک به همراه چرم لوکس، دکمه‌ های عمیق در پشت و دسته های بلند، به کلوپ های آقایان و خانه های باشکوه امپراتوری قدیمی بریتانیا برمیگرد. مبلمانی که در حال حاضر بسیار مورد توجه همگان قرار گرفته و در گوشه و کنار جهان در خانه های مختلف دیده می‌شود.

ممکن است از خود بپرسید که چگونه یک مبلمان در فرهنگ های مختلف تا این حد مورد توجه قرار گرفته؟ خب، پاسخ این سوال را می‌توان با ردیابی تاریخچه مبل چسترفیلد در صدها سال از آغاز آن یافت. پس یک فنجان چای خوب برای خود بریزید و با ما همراه شوید تا چگونگی پیشروی این مبلمان را با هم بررسی کنیم.

شهرت مبلمان با طرح چستر

برای زیبایی بصری دکوراسیون خانه میز ناهار خوری طرح چستر نیز تولید می شود که نمونه های آن را می توانید در این قسمت مشاهده کنید.

تاریخچه مبل چسترفیلد Chesterfield

اولین بار اصطلاح «چسترفیلد» Chesterfield برای توصیف صرفا خود مبلمان در دهه 1800 به کار برده شد، اما ما باید کمی بیشتر به عقب نگاه کنیم تا داستانتاریخچه مبل چسترفیلد به طور گسترده ای کشف شود. هیچ مدرکی برای تایید این قضیه وجود ندارد ولی گفته شد که این سبک در ابتدا توسط لرد فیلیپ استنهاپ، ارل چهارم چسترفیلد (1694-1773)، که این مبل نام خود را از این لرد گرفته است، سفارش داده شده است.

گفته شده که ارل می خواست طوری بنشیند کت و شلوارش چین و چروک نیفتد، به همین خاطر بود که او از یک صنعتگر محلی برای راه حل کمک خواست. نتیجه‌ی نهایی این کمیسیون، ایجاد مبل چسترفیلد بود.

اگر این داستان صحت داشته باشد، خاستگاه طبقه بالای چسترفیلد مطمئناً با یک مبتکر مطابقت خواهد داشت و آن هم لرد فیلیپ استنهاپ نویسنده و سیاستمدار تحسین برانگیز و همچنین یکی از طبقه اشراف ثروتمند بریتانیا خواهد بود. کسی که ازاو به عنوان پیشروی مد هم یاد می‌شود.

خانه چسترفیلد در 1760 – این تصویر خانه ای را نشان می دهد که فیلیپ استنهاپ در سال 1752 ساخته است. او تا زمان مرگش در 1773 در آنجا اقامت داشت. ولی متأسفانه این خانه در سال 1937 تخریب شد.

تاریخچه مبل چسترفیلد

مبل چستر یکی از 10 سبک مبلمان طراحی شده است که برای آشنایی با مدل های دیگر می توانید به این بخش مراجعه نمایید.

شهرت مبلمان چسترفیلد

اگر از خود می پرسید که چگونه این مبل به جهشی جهانی تبدیل شد، حتما باید داستان دوم را در مورد ارل را بدانید که نحوه شروع این روند را توضیح می دهد.

گفته می شود که استنهاپ در بستر مرگ، ساقی خود را صدا کرد و به او گفت “به آقای دایرولز صندلی بده”. ساقی این را به این معنا تفسیر کرد که چسترفیلد باید به خادم ارل، سلیمان دایرولز، منتقل شود. سلیمان، آن مبل را به خانه خود منتقل کرد و برای بازدیدکنندگانش به نمایش گذاشت. مبلمان در محل جدید خود، بسیار مورد تحسین قرار گرفت، تا جایی که بسیاری از مهمانان نسخه های خود را از روی آن ساختند و اینگونه بود که چسترفیلد به خانه های طبقه بالای انگلیس راه پیدا کرد.

تاریخچه مبل چسترفیلد در دوران ویکتوریا

قبل از قرن نوزدهم، طراحی مبلمان همیشه مهمتر از میزان راحتی آن بود، اما این امر در طول قرن جدید تغییر کرد. در این دوره ما شاهد اضافه شدن ویژگی های مدرن تری بودیم. احتمالاً می توان فرض کرد که مبل چترفیلد ارل یا حتی نسخه های بعدی آن کاملاً نمایانگر ظاهر معاصر امروزی نبوده است. با این حال ، در دوران ویکتوریا بود که ویژگی های لوکس بیشتری به این سبک اضافه شد.

اولین مبل چسترفیلدز

چسترفیلدز اولیه با موهای اسب پر شده بود و برای نگه داشتن آن از تافتینگ استفاده می شد. آنها همچنین فنر بندی نداشتند، به همین خاطر نشستن روی صندلی ها در طولانی مدت سخت تر می شد. علاوه بر این، دکمه های روی این قطعات اولیه از چرم سخت ساخته شده بود و بخاطر عدم وجود فنر در طولانی مدت کنده می شد. یک نظریه نشان می دهد که این طرح با دکمه سخت اختراع ارل است، او آرزو داشت یک مبل داشته باشد که بازدیدکنندگان ناخواسته را از نشستن و انتظار طولانی مدت منصرف کند.

با محبوبیت بیشتر، چسترفیلد به خانه بسیاری از خانواده های ثروتمند راه پیدا کرد، جایی که رواج گسترده‌ی این مبل با روکش مخمل یا چرم مجلل دکوراسیون را پر میکرد.

چسترفیلدز در دوران ویکتوریا

صندلی های چسترفیلد در قسمت بار باشگاه Savile Club در لندن قرار دارد.

اگر در خانه مبل چرم دارید، برای تمیز نگه داشتن و افزایش طول عمر آن می توانید 7 ترفند نگهداری مبل چرم را اینجا بخوانید و به کار ببرید.

چسترفیلدز در خدمت آقایان

مبل های چسترفیلد همچنین وارد بسیاری از باشگاه های آقایان در لندن مانند White’s (در حدود 1693) و Carlton Club (در 1832) شد و محیطی راحت را برای نشستن و مکالمه‌ی با نفوذترین مردان شهر فراهم کرد. این باشگاه های منحصر به فرد در زندگی روزمره افراد ثروتمند نقش مهمی ایفا کردند و مکانی را برای استراحت، صرف غذا و معاشرت در اختیار آنها قرار دادند. مبل های چسترفیلد در همه این مکان ها به طور برجسته ظاهر شده اند و به انتخاب طبیعی طراحان داخلی تبدیل شده است. هنوز می توانید از برخی از باشگاه هایی که تا به امروز قوی هستند دیدن کنید و مبلمان عتیقه را ببینید. وجود قطعات اصلی چسترفیلد گواهی بر محبوبیت و دوام آنها است.

مبل روانکاو

یکی از نمادین ترین کاربردهای مبل چسترفیلد در دهه 1800 در دفتر زیگموند فروید، پدر بزرگ روانکاوی بود. در این دوران، او پیشگام درمان انقلابی خود بود که نقش مهمی در شکل گیری آینده روانشناسی به عنوان یک زمینه تحصیلی ایفا خواهد کرد. در حالی که تکنیک خود را توسعه می داد ، متوجه شد که موثر ترین راه برای استخراج افکار و احساسات بیمار این است که بیمارانش را وادار به صحبت آزادانه و بدون هیچ گونه ترس از سرزنش کند.

فروید در همان نزدیکی، اما فراتر از خط چشم بیمار می نشست و یادداشت می کرد. موفقیت در چنین درمانی به آرامش کامل بیمار بستگی دارد چیزی که یک مبل راحت نقش مهمی در دستیابی به آن ایفا می کند. این حقیقت که او یک چسترفیلد را برای این کار انتخاب کرده است ، بیانگر راحتی و احساس لوکس این سبک است.

فروید با نشان دادن روانکاوی منحصر به فرد خود به سراسر جهان سفر کرد و همیشه یک مبل در دست داشت تا به او در تمرین کمک کند. گفته می‌شود که او در طول دوران حرفه ای خود از چندین مدل استفاده کرده است، اگرچه تنها مدل باقی مانده یک مبل به سبک دیوان است که بعداً در زندگی خود استفاده کرد، که در موزه ای اختصاصی در لندن به نمایش گذاشته شده است.

استفاده توسط درمانگران ویکتوریایی

با این حال، انتخاب یک چسترفیلد چرمی بسیار به یاد ماندنی بود و توسط درمانگران ویکتوریایی دیگر برای تمرینات خود انتخاب شد. به لطف رویکرد پیشرو فروید و همکاری با بسیاری از افراد مشهور آن دوره، چسترفیلد چرمی مترادف تمرین روانکاوی شده است. حتی در حال حاضر، این سبک انتخابی محبوب برای کسانی است که تمرینات خود را ارائه می دهند.

اگرچه زیگموند سبک مبل را به عنوان بخشی از کار خود رواج داد، اما او آخرین فرویدی نبود که از آن در حرفه خود استفاده کرد. نوه‌ی او، لوشن، هنرمند معروفی بود که در طول قرن بیستم کار کرد. بسیاری از آثار او چسترفیلد چرمی را به عنوان زمینه ای تیره برای موضوعات خود نشان می دهند که شاید مهمترین آنها در نقاشی بلا و استر (1988) باشد که دو دختر او را در حال استراحت روی مبل نشان می دهد. استفاده از چسترفیلد در دوران حرفه ای وی به تحکیم بیشتر ارتباط آن با نام خانوادگی فروید کمک کرد.

تاریخچه مبل چسترفیلد در بریتانیا

در مورد تاریخچه مبل چسترفیلد در دربار و اشراف به اواخر قرن 16 و اوایل قرن 18 برمی گردیم که، بریتانیا شروع به ادعای مناطق و مستعمرات بیشتری در سراسر جهان کرد و امپراتوری بریتانیا را تشکیل داد. در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 ، امپراتوری به اوج خود رسید و تقریباً یک چهارم جمعیت جهان تحت سلطه آن بودند. با گسترش مرزها ، انگلیسی ها جامعه و مدهای خود را با خود همراه کردند و ارزش های خود را به بقیه جهان صادر کردند.

هر کجا که انگلیسی ها می رفتند ، مبلمان مورد علاقه خود ، از جمله چسترفیلد را با خود می آوردند. به زودی ، دیدن این مبل ها در مکان هایی به وسعت کانادا ، هند و استرالیا غیر معمول نبود ، جایی که شروع به خودنمایی به عنوان یک نماد سبک جهانی کرد. یک مثال خوب برای این مورد در کانادا است، جایی که این سبک آنقدر رایج بود که اصطلاح “چسترفیلد” برای توصیف مبل با هر سبک استفاده می شد، حتی اگر کاملاً با چسترفیلد واقعی متفاوت باشد. این کلمه امروزه هنوز مورد استفاده قرار می گیرد، اگرچه انتظار می رود که در نهایت در فرهنگ لغت با کلمه محبوب آمریکایی “کاناپه” جایگزین شود.

مبلمان چسترفیلد در دربار بریتانیا

گسترش در دربار انگلیس

امپراتوری بریتانیا در دهه 1920 به اوج خود رسید و چسترفیلد به طور محکم خود را در نقاط دورتر قلمرو مستقر کرده بود. این محبوبیت در باشگاه های آقایان و خانه های طبقه بالا فراتر رفته بود و در مکان هایی مانند هتل ها و بانک ها به ثابت تبدیل شد. “بیست سالگی خروشان” ، سن موسیقی متن جاز و غرق در الکل ، بهانه بسیاری را برای میزبانی و حضور در مهمانی ها در خانه خود و دیگران فراهم کرد. در طول این سالها ، هیچ دکوراسیون طبقه متوسط بدون یک یا دو مبل چسترفیلد کامل نخواهد بود تا جایی را فراهم کند که مسافران بتوانند راحت بنشینند و استراحت کنند.

امپراتوری پس از پایان جنگ جهانی دوم سقوط کرد و بسیاری از مستعمرات در سالهای پس از آن استقلال یافتند. با این وجود، چسترفیلد آنقدر خوب بود که علیرغم اینکه سازندگان آن کنترل خود را از دست دادند، همچنان محبوبیت خود را افزایش داد. مبل برای طراحان سراسر جهان با لوکس و با کیفیت همراه بود و همچنان در رستوران ها، کافه ها، ادارات و بسیاری از مکان های دیگر که نیاز به کلاس داشت، ظاهر می شد.

مبل مدرن چسترفیلد

زمانی بود که چسترفیلد فقط مورد استفاده‌ی افراد ثروتمند بود ولی اکنون از جایگاهی برخوردار است که از کلاس فراتر رفته است، اما سبک جاودانه و هوای برجسته ای را که میراث آن ارائه می دهد، حفظ کرده است. با تغییر مد، مبل چسترفیلد از طرق بسیار متنوعی استفاده شده است، اما ظاهر کلاسیک همچنان همه کاره است و تقریباً می تواند با هر سبک دکوراسیون سنتی یا مدرن کار کند. به زبان ساده، این یکی از مبلمان کمیابی است که هرگز از مد نمی افتد.