روغن گیاهی چوب چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

روغن گیاهی چوب از موادی است که در رنگ کاری برای پوشش چوب استفاده می‌شود. در این عصر مواد مختلفی هستند که به‌عنوان رنگ چوب استفاده می‌شوند. در صنعت چوب روش‌های مختلفی نیز برای رنگ کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که در میان این ها میتوان به روغن گیاهی مخصوص چوب اشاره کرد. در سال‌های قبل برای پوشش چوب از مواد شیمیایی همانند کیلر، سیلر و پلی استر استفاده می‌شد، اما اخیرا استفاده از روغن گیاهی رونق بیشتری گرفته است.

دلایل استفاده از روغن چوب

در گذشته برای پوشش چوب از روغن هایی مثل روغن کنجد و کتان استفاده می‌شد که البته استفاده از این روغن ها به طور خام، باعث ایجاد مشکلاتی برای چوب می‌شد. به همین دلیل بود که شرکت هایی که رنگ چوب تولید میکردند، به این فکر افتادند که سبک جدید از روغن های گیاهی را درست کنند که ما به نام روغن گیاهی مخصوص چوب میشناسیم. تفاوت این روغن با روغن های قدیمی در عین گیاهی بودنشان این بود که این روغن ها مشکلاتی که روغن های خام برای چوب ایجاد میکردند را نداشتند.

چوب ها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم شده اند که در یک مقاله درباره چوب های مصنوعی توضیحات کامل و جامعی ارائه کرده ایم و شما می توانید برای آشنایی بیشتر، آن را مطالعه نمایید.

مزایای استفاده از روغن گیاهی چوب

روغن گیاهی چوب یک ماده‌ی طبیعی است که در حال حاضر از محبوب ترین روش ها برای پوشش چوب به شمار می‌رود. این روغن بعد از اجرا روی چوب، در آن نفوذ میکند و بر خلاف رنگ های شیمیایی طرح و نقش چوب را تغییر نمی‌دهد. تفاوت رنگ های صنعتی با روغن گیاهی این است که رنگ های صنعتی لایه‌ای را بر روی چوب تشکیل می‌دهند و همانند روغن گیاهی بین لایه های چوب نفوذ نمی‌کنند.

ترمیم چوب با روغن

هیچ محدودیتی ندارد.

به دلیل طبیعی بودن این روغن، میتوان از آن برای چوب های مختلف، مبلمان و روکش و حتی کف پوش های مختلف استفاده کرد و نکته‌ی قابل توجه این است که برای استفاده از روغن گیاهی، شما هیچ محدودیتی ندارید و می توانید از آن، بر روی انواع محصولات چوبی به راحتی استفاده کنید. زیرا همان طور که میدانید چوب یک محصول کاملا طبیعی است و باید به بهترین نحو از آن مراقبت کرد. نکته‌ای که در این امر قابل ذکر است این بوده که برای استفاده از روغن گیاهی شما نیاز به مهارت خاصی ندارید و به راحتی میتوانید از آن استفاده کنید.

ترکیب کاملا طبیعی روغن گیاهی

اگر نگران سلامت خود هستید ازن روغن گیاهی استفاده کنید. زیرا این روغن برخلاف رنگ های شیمیایی سیلر و کیلر که استفاده‌ی آن ها در ظرف چوبی میتواند باعث سرطان شود، دارای ترکیبات طبیعی بوده و حتی میتوان از روغن های گیاهی برای پوشش ظروف و اسباب بازی کودکان استفاده کرد. نکته‌ی دیگر هزینه‌ی کمتری است که برای این روغن ها مصرف میکنید.

روغن گیاهی چوب

روغن گیاهی ترکیبی آب گریز

با ورود به دنیای مدرن و استفاده از وسایل گوناگون برای ایجاد فضایی خاص و زیبا، از سازه های چوبی در خارج از شهر بیشتر استفاده میشود. یکی از راه هایی که برای حفظ و ماندگاری سازه های چوبی مانند آلاچیق، نمای چوبی و حتی پارکت های چوبیانجام می‌شود، استفاده کردن از روغن چوب است. ترکیب طبیعی که روغن های گیاهی دارند از ایجاد پوسته بر روی چوب جلوگیری میکند و حالت طبیعی آن را کاملا نگه می‌دارد.

کمک به ترمیم رنگ چوب

تغییر رنگ چوب با گذشت زمان، یکی از دغدغه‌های مهم همه‌ی ماست که برای جلوگیری از آن به دنبال راهکار های متنوعی هستیم. باید به این مسئله آگاه باشید که استفاده‌ی مداوم از رنگ های چوبی، علاوه بر هزینه بر بودن، همیشه قابل اجرا نیست. ولی روغن مخصوص چوب همچین محدودیت هایی را ندارد و تجهیزات خاصی نمیخواهد. یعنی شما با یک قلم مو میتوانید به راحتی تمام قسمت های وسیله‌ی مورد نظرتان را روغن بزنید.

مزایای استفاده از روغن چوب

رنگ بندی روغن گیاهی

رو غن های گیاهی نیز مانند رنگ های شیمیایی دارای رنگ بندی مختلف هستند. البته گاهی شما باید برای دست یابی به رنگ مورد نظر، جوهر های مختلف را با یکدیگر مخلوط کنید. ولی حواستان باشد که برای این کار به هیچ عنوان رنگ برند های مختلف را با یکدیگر ترکیب نکنید زیرا ممکن است هر کدام دارای ساختار های متفاوتی باشند و باعث ایجاد مشکل شوند.

آیا رنگ های شیمیایی مضر هستند؟

در این مقاله تفاوت های روغن گیاهی و رنگ شیمیایی را با هم بررسی کردیم ولی این موارد نباید به معنای عدم استفاده از رنگ های شیمیایی شود. با اینکه در برخی از سازه ها نمی‌توان از رنگ شیمیایی استفاده کرد ولی انتخاب نهایی کاملا به نظر شما متکی است. به طور مثال اگر به دنبال یک سطح کاملاا برا هستید باید از رنگ های شیمیایی استفاده کنید. و یا اینکه برای سازه های ام دی اف، تنها رنگ های شیمیایی جوابگو هستند.

مضر بودن روغن های شیمیایی

نتیجه گیری

در این مقاله با روغن گیاهی آشنا شدیم و مزایای آن را به تفکیک با هم بررسی کردیم. انتخاب نهایی به شما و سلیقه‌ی شما و البته استفاده‌ای که از وسیله‌ی چوبی دارید، برمیگردد. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد.