مبل مناسب خانه کوچک

در زندگی امروزه و با افزایش آپارتمان نشینی ممکن است خیلی از خانه ها کوچک باشند و فضای کافی برای چیدمان مبلمان در اختیار نداشته باشند. در این مقاله با هم نگاهی به انواع چیدمان می اندازیم و راهکار هایی برای بزرگتر نشان دادن فضا و مبل مناسب خانه کوچک به شما نشان میدهیم.

مبلمان را حوالی یک نقطه‌ی کانونی قرار دهید

اگر اتاق نشیمن شما کوچک است، مبلمان را در اطراف یک نقطه کانونی بچینید. نقطه‌ی کانونی میتواند تلویزیون، شومینه، پنجره و یا حتی تزئینات دیوار باشد تا به عنوان مرکز کانونی و توجه اتاق عمل کنند. وسایل را به صورت دایره وارد در اطراف و یا مستقیما رو به روی نقطه کانونی قرار دهید تا دید واضحی به شما بدهد.

دکوراسیون داخلی خونه کوچک

اشتباه در چینش مبل مناسب خانه کوچک

ممکن است با خود فکر کنید که اگر فضای میان نشیمن را خالی بگذارید میتوانید نشیمن را بزرگتر نشان دهید، ولی در واقع عکس این موضوع صادق است. مبل ها و صندلی ها را از دیوار ها فاصله دهید و  با جمع کردن وسایل را در وسط اتاق، یک منطقه‌ی دنج ایجاد کنید.

مبل مناسب فضای کم

توجه به چیدمان برای منازل کوچک

درتصویر زیر اتاق نشیمن کوچکی را مشاهده میکنید که چندین ترفند طراحی برای دستیابی به ظاهری منظم و باز در آن به کار گرفته شده است. میز شیشه ای با بزرگتر نشان دادن نشیمن،  فضای بیشتری ایجاد میکند در حالی که تقریباً فضای بصری اشغال نمی کند، یعنی در نظر ما، اتاق شلوغ به نظر نمیرسد. صندلی ها متناسب دکوراسیون هستند، کوسن ها و چراغ هایی که روی میز در هر دو طرف اتاق قرار دارند جلوه ای ساده و زیبا را ایجاد کرده اند.

مبل راحتی برای فضای کوچک

 

برای مطالعه و آشنایی با 10 سبک مبلمان به این بخش مراجعه نمایید.

توجه به وزن بصری مبلمان خانه های کوچک

علاوه بر اندازه‌ی واقعی مبلمان به وزن بصری آن نیز توجه کنید. مبلمانی که پارچه های تیره رنگ دارند نسبت به مبلمان با رنگ های روشن، در نظر ما  فضای بیشتری را اشغال میکنند. اگر خانه‌ی شما کوچک است، سعی کنید روبه روی شومینه چیزی قرار ندهید چون اگر این کار را بکنید،  فضای شما کوچکتر احساس می شود. میز قهوه کوچک با روکش مرمر نیز فضای بصری بسیار کمی را مصرف می کند.

چینش مبل برای خانه کوچک

استفاده از طیف رنگی طبیعی در خانه های کوچک

در یک اتاق نشیمن کوچک یکی از بهترین راه ها برای ایجاد توهم فضای بیشتر، استفاده از رنگ های متنوع است. چشم می تواند از طریق یک طیف رنگ آزادانه پرسه بزند، یعنی اگر از رنگ های مختلفی استفاده کنید تنوع رنگی چشم ها را درگیر می‌کند و بنابراین فضا گسترده تر احساس می شود. رنگ های سفید، کرم، برنز، یا خاکستری را برای دیوارها و مبلمان بزرگ انتخاب کنید  و اینگونه فضا را بزرگتر جلوه دهید.

برای خونه کوچیک چه مبلی بخریم ؟

 

انتخاب رنگ مبلمان در دکوراسیون بسیار مهم است برای مطالعه این مقاله به بخش مورد نظر مراجعه کنید.

قرار دادن مبلمان پشت به آشپزخانه

وقتی یک اتاق نشیمن کوچک فضای آشپزخانه یا غذاخوری خانه را تقسیم می کند، خانه‌ی شما می تواند حتی کوچکتر از این ها هم احساس شود. شما میتوانید برای کمک به جداسازی این دو مکان از هم، مبل را در حالتی قرار دهید که پشت به آشپزخانه باشد. در كنار مبل یا روبروی آن نیز مسیری برای عبور و مرور ایجاد کنید.

دکوراسیون خانه های کوچک

دقت به سقف و کف اتاق

یک اتاق فراتر از ابعاد افقی آن است. کاری کنید که چشم ها بیشتر متمرکز سقف و یا کف اتاق شوند و با ایجاد یک آرایش کوچک،  فضا را متنوع کنید. در این اتاق نشیمن کوچک با اضافه کردن اکسسوری کاری کنید که توجه به بقیه‌ی وسایل جلب شود و کوچک به نظر نرسد.

مبل برای خانه با متراژ کم

انتخاب مبل مناسب خانه کوچک

مبلمان را در مقیاسی متناسب با اتاق و افرادی که از آن استفاده می کنند انتخاب کنید. در یک چیدمان مبلمان برای اتاق نشیمن کوچک، یک جفت صندلی می تواند فضای بهتری نسبت به یک مبل بزرگ ایجاد کند. طراحی خاص این صندلی ها باعث می‌شود که اتاق کوچک، شلوغ احساس نشود.

نحوه صحیح دکور برای خانه کوچک

پرنور کردن منازل متراژ کم

برای بزرگتر کردن یک اتاق نشیمن کوچک، سعی کنید از تمام نور موجود بهره ببرید. شما می‌توانید از رنگ های روشن استفاده کنید که با انعکاس نور، روشنایی اتاق را افزایش می دهند. دکوراسیون ساده ای ایجاد کنید و از مسدود کردن پنجره ها با لایه های سنگین پارچه خودداری کنید. مبلمان را نزدیک پنجره ها بچینید تا از این اثر به بهترین شکل لذت ببرید.

دکور خانه های کوچک

استفاده از رنگ های روشن

رنگهای روشن را انتخاب کنید. این اتاق نشیمن کوچک به لطف دیوارهای سفید، روکش ها و مبلمان با رنگ های روشن، فضا را محدود و یا تیره  نمیکند. رنگ سفید عناصر اتاق را به هم پیوند می دهد در حالی که رنگ آبی تضاد شفافی ایجاد می کند.

دیزاین خانه های کوچک

 

برای نحوه درست ست کردن کوسن با مبل می توانید مقاله مربوط به آن را بخوانید.

استفاده از میز چوبی هم رنگ با کفپوش

برای یک قسمت اتاق نشیمن کوچک، یک میز قهوه بزرگ و یک فرش در نظر بگیرید. در این فضا، محل قرارگیری صندلی ها یک فضای دنج را ایجاد کرده که از آشپزخانه و فضای غذاخوری جدا شده است. پر کردن فضای کف با یک میز قهوه ای ممکن است زیاد مورد پسند افراد نباشد، اما استفاده از چند قطعه اکسسوری بزرگ به جای تعداد زیادی اکسسوری کوچک برای این گونه فضاها توصیه می‌شود.

دکوراسیون خانه و اتاق کوچک

مبلمان چند منظوره

مبلمان چند منظوره به شما کمک میکند که فضاهای کوچک، کاربرد پیدا کنند. هنگامی که یک سینی به پاف عثمانی اضافه می کنید میتواند یک سطح صاف برای لیوان های نوشیدنی یا یک گلدان گل فراهم کند. و حتی وقتی میهمانان به خانه‌ی شما می آیند، جایی برای نشستن باشد!

مبلمان چند منظوره

استفاده از نیم ست

میتوانید برای اتاق های نشیمن کوچک از نیم ست استفاده کنید. در این تصویر، یک جفت صندلی در ابتدای فضای سالن نشیمن قرار دارند به طوری که وقتی مهمانان از در وارد می شوند به جای اینکه یک کاناپه‌ی بزرگ سه نفره در مقابلشان قرار داشته باشد که مجبور شوند کل فضای هال را برای نشستن دور بزنند، میتوانند خیلی راحت از بین مبلمان تک نفره عبور کرده و بنشینند. پس حواستان به نحوه‌ی چیدمان نیز باشد.

مبل چرم

کدام ترکیب رنگ برای خانه های کوچک بهترین گزینه است؟

معمولا استفاده از ترکیب های رنگی مانند: سفید و آبی، کرم و صورتی و یا رنگ های خنثی مثل بژ و سفید انتخاب های بسیار خوبی هستند.
ولی باید دقت داشته باشید که مبل های که در آن رنگ های زیادی استفاده شده خانه شما را شلوغ نشان می دهند و زیبایی خانه شما را می گیرند استفاده از ترکیب دو رنگ یا حتی سه رنگ در انتخاب یک مبل کافی است که در ترکیب سه رنگ هم می توانید از رنگ هایی مانند آبی و صورتی، قرمز و یا زرد استفاده کنید.

مدل مبل برای اتاق کوچک

در انتخاب مبل مناسب خانه کوچک خلاق باشید

به دنبال گزینه های خلاقانه ای باشید که بتوانند فضا را به حداکثر برسانند. به عنوان مثال یک طاقچه، پنجره، یا مبلمان توکار می تواند به جای یک مبل سنتی قرار بگیرد. به جای میز بزرگ، یک جفت میز کناری کوچک همسان در وسط قسمت نشیمن قرار دهید. مبلمان باریک را به جای تکه های مخمل خواب دار و ظاهر سنگین انتخاب کنید.

مبل شیک و کوچک

مبلمان خاص و بدون پشتی برای خانه کوچک

این مبلمان بدون اشغال فضای اضافی، حداکثر عملکرد را به اتاق نشیمن اضافه می کنند. همچنین شما میتوانید در کنار این مبلمان از کمد دیواری استفاده کنید. این نوع کمد ها دارای مخزن پنهان و همچنین طبقه های باز است که باعث میشود فضا بزرگتر نشان داده شود.

چگونه خانه بزرگتر به نظر آید

 

پس در این مقاله دیدیم که لازم نیست صرفا در خانه های کوچک ست کامل مبلمان را به کار برد. میتوان از نیم ست و حتی مبلمان های تک نیز برای دکوراسیونی جذاب استفاده کرد. همه چیز به سلیقه‌ی شما برمیگردد که چگونه با استفاده از اکسسوری های دیگر فضا را بزرگتر و جذاب تر نشان دهید.