پاک کردن انواع لکه از روی مبلمان

خب نوبتی هم که باشد زمان تمیز کردن لکه از روی مبلمان رسیده. مسئله‌ای که احتمالا دغدغه‌ی خیلی از شما بوده و با توجه به جنس مبلمان و پارچه‌ی آن بار ها برای تمیز کردن دچار سردرگمی شده اید و یا حتی از خرید مبلمانی با رنگ روشن پرهیز کرده اید، چرا؟ چون از روش های تمیز کردن آن بی اطلاع بودیه اید و لک افتادن آن، نگرانی بزرگی برای شما ایجاد کرده بود. پس اگر مبل روشن نمیخرید چون نمیدانید چطور آن را تمیز و لکه گیری کنید و یا تمیز کردن مبلمان برای شما تبدیل به دغدغه شده است، مطلب پاک کردن انواع لکه از روی مبلمان رو مطالعه نمایید و بعد با خیالی آسوده به سراغ تمیز کردن مبلمان بروید.

همچنین ممکن است شما مبل چرم در خانه داشته باشید و ندانید چطور باید از آن نگهداری کنید در این صورت می توانید 7 ترفند نگهداری مبلمان چرم را در این بخش بخوانید.

با توجه به اینکه این روز ها همه‌ی ما دائما از مبلمان استفاده میکنیم، لک افتادن آن امری کاملا طبیعی است ولی باید به این موضوع توجه داشته باشید که نباید لکه ها مدت زمان زیادی را روی مبل باقی بمانند زیرا همانطور که خودتان نیز میدانید هرچه از لکه ها زمان بیشتری بگذرد، تمیز کردن آن دشوار تر می‌شود.

برای تمیز کردن لکه های مختلف، روش های مختلفی وجود دارد که با هم همه‌ی آن ها را بررسی میکنیم، پس کمربند های خود را ببندید و آماده باشید تا در مورد پاک کردن انواع لکه از روی مبلمان بیشتر بدانید.

درضمن قبل از اینکه به سراغ تمیز کردن لکه ها برویم این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، پس اگر عادت دارین که روی مبل غذا بخورید بهتر است کم کم دست به ترک آن بزنید.

پاک کردن لکه بستنی از روی مبل

برای تمیز کردن لکه‌ی بستنی ابتدا با قاشق یا هر وسیله‌ی دیگر مقدار بستنی ریخته شده را از روی مبل بردارید و با استفاده از یک پارچه‌ی خشک، اگر ذره‌ای از بستنی روی مبل باقی مانده را تمیز کنید. حال برای پاک کردن لکه‌ی بستنی یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را در چند پیمانه آب کاملا حل کنید و سپس با پارچه‌ای که پرز نداشته باشد، مایعی که درست کرده اید را روی لکه بکشید و این کار را تا زمانی که لکه کاملا از بین برود انجام دهید. اگر با این کار نتوانستید لکه را پاک کنید، باید از لکه بر یا و یا تمیز کننده های قوی تری استفاده کنید ولی توجه داشته باشید که به بافت پارچه آسیب نرسانید.

پاک کردن انواع لک از روی مبلمان

پاک کردن لکه جوهر از مبلمان

برای تمیز کردن لکه‌ی جوهر، قسمتی که جوهر ریخته را خیس کنید و روی آن نمک بپاشید و سپس با یک پارچه و یا پنبه به طور رفت و برگشتی روی لکه مالش دهید. با توجه به اینکه ممکن است لکه‌ی جوهر به راحتی از بین نرود، میتوانید از پودر ها و تمیز کننده های دیگری نیز استفاده کنید.

تمیز کردن لک از روی مبل

پاک کردن لکه چربی از روی مبلمان

برای پاک کردن چربی از روی مبلمان پارچه‌ای، یک تکه کاغذ روی لکه قرار دهید و اتو را روی آن بکشید توجه داشته باشید که اتو نباید به طور مستقیم با لکه برخورد داشته باشد.

لک روی مبل را چگونه تمیز کنیم؟

لکه‌ی آب

گاهی پیش می‌آید که لکه‌ای از آب روی مبلمان ایجاد می‌شود. برای تمیز کردن این لکه، نمک و الکل را روی لکه بریزید و سپس با پارچه ای نمدار روی آن بکشید. اگر بعد از انجام این کار لکه هنوز هم باقی مانده بود متیوانید از شوینده ها استفاده کنید.

از بین بردن لک روی مبلمان

لکه‌ی رنگ

برای تمیز کردن لکه‌ی رنگ بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه سریعتر اقدام به پاکسازی کنید، بهتر است. زیرا با گذشت زمان این لکه ماندگار می‌شود و دیگر پاک نخواهد شد. برای لکه‌ی رنگ میتوانید از محلول مایع ظرفشویی و آب سرد یا شامپو فرش و یا استون استفاده کنید. ولی این نکته را در نظر داشته باشید که استون ممکن است باعث رنگ پریدگی پارچه‌ی مبلمان شما شود به همین خاطر، قبل از استفاده بر روی لکه، روی قسمتی از پارچه که در دید نیست، امتحان کنید و پس از آن، با اطمینان خاطر دست به پاکسازی لکه بزنید.

تمیز کردن لک رنگ

لک سوختگی

اگر سوختگی زیاد نباشد که پارچه را خراب و یا سوراخ کرده باشد، میتوان با آب و گلیسرین، آب و پر اکسید هیدروژن و مواد شوینده، اثر این لکه را تا حد زیادی رفع کرد.

از بین بردن لک سوختگی

لکه خون

برای پاک کردن لک خون نیز بهتر است سرعت عمل به خرج دهید و با محلول سرکه و جوش شیرین، اقدام به تمیز کردن لک خون کنید.

لک خون روی مبل

لکه آبمیوه

برای پاک کردن لک آبمیوه می‌توانید از آب و مایع ظرفشویی و یا محلول آب و الکل سفید استفاده کنید. توجه داشته باشید که آب و الکل به نسبت های مساوی ریخته شود.

لک آیمیوه روی مبلمان

نتیجه گیری: در این مقاله سعی بر این بود که شما را با پاک کردن انواع لکه از روی مبلمان آشنا کنیم. روش های گفته شده در اکثر مواقع پاسخگو هستند ولی اگر لکی ایجاد شد که به هیچ عنوان نتوانستید آن را تمیز کنید، میتوانید بعد از یک پرس و جو، اقدام به تعویض پارچه‌ی مبلمان کنید.