با انواع پارچه های مبلی آشنا شوید

از آنجا که مبلمان بخش مهمی از دکوراسیون محسوب می‌شود و زود به زود تعویض نمیشود بهتر است قبل از خرید مبلمان اطلاعاتی در مورد انواع پارچه های به کار رفته درمبلمان داشته باشیم تا با آشنایی از کیفیت آنها خرید امنی داشته باشیم و هزینه ای که میکنیم هدر نرود. پارچه‌ی مبلمان در کل نباید خاصیت کشسانی زیادی داشته باشد و جنس آن طوری نباشد که مرور پرز پرز شود و ظاهر زیبای خود را از دست بدهد، پس در هنگام خرید از فروشنده ضمانت پارچه را بخواهید. فروشنده هایی که مبلمان آنها پارچه های با کیفیتی دارد به راحتی به شما ضمانت خواهند داد.

هنگام خرید مبلمان به این نکته توجه داشته باشید که هرچه پارچه متراکم تر باشد جنس بهتر و عمر بیشتری دارد. برای این مورد به سادگی شما میتوانید پارچه را در مقابل نور قرار دهید و تراکم آن را مشاهده کنید. اگر مبلمان سلطنتی دارید میتوانید از پارچه های مخمل و طرح دار استفاده کنید که جلوه ی مبل را بیشتر به رخ میکشند. در ضمن این نکته را هم در نظر داشته باشید که هرچه قیمت پارچه ی مبلمان بالاتر باشد نشان دهنده‌ی کیفیت بهتر مبل نیست.

انواع پارچه های مبلی

پارچه های مبلی با گستردگی زیادی که دارند به سختی دسته بندی میشوند ولی اگر ماهیت آنها را در نظر بگیریم به سه دسته تقسیم میشوند که میتوان اینگونه از آنها نام برد:

  1. الیاف طبیعی (پنبه‌ای، نخی، ابریشم و…)
  2. الیاف مصنوعی (نایلون، پلی استر و…)
  3. ترکیبی

اکنون به معرفی و بررسی انواع پارچه مبلی می‌پردازیم تا کاملا با مزایا و معایب هرکدام آشنا شده و بتوانید در زمان خرید بهترین انتخاب را داشته باشید.

پارچه مازراتی برای مبل

اکثر شما با پارچه‌ی مازراتی آشنایی دارید چنانکه این روز ها شلوار های مازراتی بسیار در عرصه‌ی مد قرار دارد. علاوه بر آن اسم مازراتی ممکن است شما را به یاد ماشین مازراتی نیز بیندازد. حال اینکه پارچه‌ی مبلی مازراتی از پرطرفدار ترین پارچه هاست که افراد زیادی آن راشیک ترین نوع پارچه برای مبلمان میدانند. این پارچه بافتی شبیه مخمل دارد. از معایت این پارچه میتوان به این موضوع اشاره کرد که بعد از مدتی دچار سایش میشود و آن آب گریزی سابق را نخواهد داشت.

پارچه مازراتی

برای دانستن راه های افزایش طول عمر مبل پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

پارچه نخی یا پنبه‌ای مناسب مبل

اگر تا حالا به گالری های پارچه‌ی مبلی مراجعه کرده باشید متوجه این موضوع میشوید که پارچه های نخی از متنوع ترین پارچه های رومبلی هستند. این پارچه ها جنس لطیفی دارند و به راحتی میتوان از آنها نگهداری کرد و آنها را شست و شو داد و یا لکه گیری کرد. این پارچه معمولا ساییده نمیشود و مورد مناسبی برای به کار بردن در مبلمانی است که استفاده ی زیادی از آنها نمیشود. ولی از معایب آن میتوان به این مورد اشاره کرد که به خاطر طبیعی بودن آن، معمولا در مقابل آفتاب، خیلی زود رنگ خود را از دست میدهد و ممکن است حتی بو بگیرد.

انواع پارچه های مبلی

پارچه رو مبلی کتان

پارچه‌ی کتان از آن دسته پارچه هایی است که معمولا به پارچه‌ی نخی شباهت زیادی دارد ولی با این تفاوت که به راحتی نمیشود آن را لگه گیری کرد و شست و شو داد. پس اگر در خانه کودک و یا حیوان خانگی دارید، مبلمانی که این پارچه داشته باشد را توصیه نمیکنیم.

پارچه کتان

پارچه رومبلی نانو

در بازار امروزه پارچه‌ی نانو از جدیدترین و محبوب ترین انواع پارچه است آن هم به خاطر ویژگی های خاصی که دارد از جمله اینکه معمولا این پارچه ها ضد آب و ضد لک و ضد حریق هستند. بافت نرم آنها نشستن را راحت میکند و با تنوعی که دارند همه‌ی سلیقه ها را پوشش میدهد.

پارچه نانو

پارچه پشمی

پارچه های پشمی از قدیمی ترین پارچه های مورد استفاده هستند که با گذشت زمان هنوز هم محبوبیت خود را به خصوص در مناطق سردتر از دست نداده اند. این پارچه ها در برابر پاره شدن چروکی مقاوم هستند و بافت لطیفی دارند. ولی تمیز کردن این پارچه ها دشوار است.

جنس پارچه مبل

انواع پارچه های چرم

معمولا افراد برای محل کار و یا فضاهای رسمی بیشتر از پارچه‌ی چرم استفاده میکنند حال چه طبیعی چه مصنوعی. از مزیت های این پارچه میتوان به خاصیت عدم نفوذ آب در آن اشاره کرد. ولی این نکته را در نظر بگیرید که این پارچه به راحتی خش برمیدارد پس اگر حیوان یا پرنده در خانه دارید این پارچه اصلا توصیه نمیشود. از دیگر معایت این پارچه میتوان به طیف رنگی محدود آن اشاره کرد.

پارچه چرم برای روکش مبل

انواع پارچه های مخمل

یکی دیگر از پارچه های شیک، پارچه‌ی مخملی است که با قدرت استحکام و جنس لطیف و تنوعی که دارد همیشه مورد توجه بوده و افراد زیادی از آن برای کوسن ها هم استفاده میکنند.

انواع پارچه های مبلی مخمل

پارچه مبلی جیر

این پارچه در میان بقیه‌ی پارچه ها به چرم شباهت دارد و پارچه‌ای است که نوع طبیعی آن را از پوست گوساله بدست می آورند. تمیز کردن این پارچه سخت نیست ولی از آنجا که جیر و آب دشمن همدیگر هستند بهتر است آن را با آب تماس ندهید و از تمیز کننده های مخصوص استفاده کنید.

پارچه مناسب روکش مبلمان

پارچه مبلی ریون

پارچه‌ی ریون از آن دسته پارچه ها سبک و مقاوم است و معمولا پرز پرز نمیشود ولی باید این نکته را در نظر داشت که این پارچه کمی لغزنده است و معمولا در برابر رطوبت آنچنان مقاوم نیست.

پارچه رومبلی

پارچه نایلونی

پارچه‌ی نایلونی از دسته پارچه های مقاوی است که کشیده و ساییده نمیشوند و رطوبت را به خود جذب نمیکنند. ولی باید دقت کنید که مبلمان با پارچه ی نایلونی را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید چون باعث از بین رفتن مقاومت آن میشود و به مروز زمان فرسوده می‌شود.

انتخاب درست پارچه مبلمان

پارچه پلی استر

در انتها به پارچه ی رومبلی پلی استر می‌رسیم. این پارچه از انواع مصنوعی است و تمام ویژگی‌های مثبت پارچه مبلی نایلونی را دارد و در ضمن در مقابل نور مستقیم و چروک شدن نیز مقاوم است، به همین خاطر گزینه ی مناسبی برای پارچه ی مبلمان محسوب میشود. در ضمن پارچه ی مبلی میکروفایبر ترکیبی از پارچه‌های نایلونی و پلی استر است.

پارچه برای روکش مبل

نتیجه گیری:

پس دقت کنید که با توجه به اینکه مبلمان شما قرار است در چه محیطی قرار بگیرد و چه استفاده ای از آن بشود پارچه ای که برای آن انتخاب میکنید متفاوت خواهد بود ولی در آخر همه چیزی به سلیقه‌ی شما و دکوراسیون خانه تان برمیگردد.