7 ترفند نگهداری مبلمان چرم

هنگامی که صحبت از مبلمان چرم می‌شود ممکن خیلی ها به خاطر زیبایی و سبک خاصی که دارد، تمایل به خرید آن داشته باشند ولی از طرفی شما باید بدانید که این سبک مبلمان در دکوراسیون و یا حتی ادارات کمتر استفاده می‌شود و آن هم به خاطر نگرانی ز بابت نگه داری آن است چون این نوع مبلمان نسبت به سایر مبل ها احتیاج به نگهداری بیشتری دارد و به همین خاطر شما باید مواردی را درمورد نگهداری و مراقبت از این نوع مبلمان بدانید چون اگر احتیاط لازم را نکنید، ممکن است ظرف یک سال مبل شما خراب شود و ضرر مالی برایتان به همراه داشته باشد که اضلا مقرون به صرفه نیست. حال با هم 7 ترفند نگهداری مبلمان چرم را بررسی میکنیم.

نگهداری از مبل چرم

دوری از آب ترفند نگهداری مبلمان چرم

توجه داشته باشید که برای تمیز کردن چرم و به خصوص مبلمان چرم، نباید از آب استفاده شود، آب با چرم در جنگ است و رنگ آن را تغییر میدهد و چرم را خراب می‌کند. پس اگر آب روی مبل چرم ریختید ، سریعا آن با تکه‌ پارچه‌ای پاک کنید و اجازه ندهید آب روی سطح مبلمان چرم باقی بماند. مبل چرم شبیه به مبل پارچه‌ای نیست که بشود آن را شست، به همین خاطر قید تحت هیچ شرایطی سعی نکنید که این مبلمان را با آب بشویید. نکته‌ی دیگر این است که شما باید مبلمان چرم را از کولر ها نیز دور نگه دارید زیرا کولر با ایجاد رطوبت باعث آسیب مبلمان چرمی می‌شود.

آگاهی از بهترین روش ها برای تمیز کردن مبل نه تنها در زیبایی مبل شما تاثیر می گذارد بلکه طول عمر آن را افزایش می دهد.

تمیز کردن گرد و خاک مبل چرم

گرد و خاک به طور کلی باعث کوتاه شدن عمر چرم می‌شود و ظاهر زیبا و درخشنده ای که دارد را از بین می‌برد، به همین خاطر است که گردگیری مبل چرمی بسیار اهمیت دارد. برای گردگیر مبل چرم شما میتوانید از یک تکه پارچه‌ی تمیز و کاملا خشک استفاده کنید.

تمیز کردن مبل چرم

توجه داشته باشید که پارچه‌تان را برای گردگیری اصلا خیس نکنید. می‌توانید از آب مقطر آن هم برای نم‌دار کردن پارچه و سپس گردگیری استفاده کنید ولی آب را به‌ طور مستقیم روی مبل چرم نریزید.

نور خورشید، دشمن مبل چرم

نور خورشید هم همانند آب، دشمن مبل چرمی است. همان‌طور که در بالا خواندید، همینطور که آب باعث از بین رفتن مبلمان چرم می‌شود نور خورشید نیز علاوه بر اینکه  درخشندگی چرم را از بین می‌برد، در صورتی‌ که به‌طور مستقیم به مبل شما بتابد باعث سوختگی و حتی از بین رفتن آن می‌شود. به همین خاطر اگر در منزل و یا محل کارتان پنجره‌ی بزرگ دارد سعی کنید با کشیدن پرده کانع تابیدن نور به مبلمان شوید و زمانی که به نور طبیعی نیاز دارید می‌توانید روی مبل چرمی، رومبلی بیندازید.

نور خورشید دشمن مبلها

در ضمن توجه داشته باشید که علاوه بر نور خورشید دشمن دیگر مبل چرمی شما گرماست. پس سعی کنید مبل چرمی را کنار پکیج، بخاری و یا حتی شوفاژ قرار ندهید چون گرما پس از مدتی با از بین بردن بافت مبل چرمی باعث خرابی آن می‌شود.

جارو برقی کشیدن مبل

طراحی خاص مبل چرمی باعث می‌شود که گرد و خاک و کثیفی را زودتر نشان دهد. بنابراین شما می‌توانید برای تمیز کردن آن علاوه بر گردگیری، از جاروبرقی نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که باید مکش را روی کمترین درجه قرار دهید چون مکش بالای جاروبرقی به چرم آسیب می‌زند.

جارو برقی کشیدن مبل

اسپری ترفند نگهداری مبلمان چرم

طبیعی است که رنگ مبل چرم پس از گذشت مدت‌زمانی کمرنگ شود و یا حتی زیبایی اولیه‌ی خود را از دست بدهد. شما می‌توانید برای جلوگیری از این مشکل، از اسپری‌های جلادهنده و براق کننده‌ی مخصوص چرم استفاده کنید.

اسپری مخصوص مبل

خیلی از نمایشگاه های مبلمان این اسپری ها را نیز دارند. درضمن! استفاده‌ی بیش از حد از این اسپری ها مانند هر چیز دیگری باعث آسیب مبلمان می‌شود. پس بهتر است هرچند ماه یک بار از این اسپری ها استفاده کنید که بهترین زمان، هر شش ماه بک بار است.

واکس زدن ترفند نگهداری مبلمان چرم

همان‌طور که شما کفش و یا کیفتان را واکس می‌زنید مبل چرمی نیز نیاز به واکس زدن دارد. ولی توجه داشته باشید که واکس چرم مبل با واکس چرم کفش و کیف متفاوت است و شما هرگز نباید به‌جای استفاده از واکس چرم مبل از واکس‌های دیگر استفاده کنید. از ویژگی های واکسن چرم این است از ترک خوردن مبل چرم جلوگیری می‌کند و  با بستن منافذش از آسیب‌پذیری آن جلوگیری به عمل می آورد.

واکس کشیدن مبل چرمی

دور کردن از اجسام تیز 

اگرچه به نظر می‌رسد که مبلمان چرم مقاومت بالایی دارند ولی توجه کنید که خراش و اجسام تیز، باعث آسیب زیادی به آنها می‌شود. اگر حیوان خانگی خصوصا گربه دارید باید بیش از پیش مراقب مبلمان چرم خود باشید یا می‌توانید از چرم محافظت شده استفاده کنید زیرا این نوع چرم مقاومت بیشتری نسبت به چرم معمولی دارد.

ضمن رعایت 7 ترفند نگهداری مبلمان چرم می توانید طول عمر مبل خود را افزایش دهید.